Upośledzone dziecko cz. II

Innymi słowy stopień upośledzenia w niewielkim stopniu wpływa na to, czy dana jednostka wyrośnie na osobę przewrażliwioną, zawstydzoną swoją ułomnością i nieszczęśliwą. Te czynniki, które w sposób rzeczywiście istotny decydują o tym, czy dziecko (normalne czy upośledzone) wyrośnie na szczęśliwego i uspołecznionego człowieka, są innej natury. To posiadanie rodziców, którzy się nim cieszą i w pełni je aprobują, którzy nie chodzą wiecznie zatroskani, nie robią problemów z byle czego, unikają niepotrzebnych interwencji i nadmiaru krytyki. To posiadanie

Rozdział ten wydrukowano w całości z uwagi na prawdopodobieństwo zainteresowania polskiego czytelnika sposobem rozwiązywania tego zagadnienia w Stanach Zjednoczonych (przyp. red.). także już od najmłodszych lat wielu okazji do nauczenia się współżycia z innymi dziećmi, opartego na umiejętności dawania i brania. Jeżeli rodzice od początku cierpią z powodu wyglądu malca, wstydzą się jego ułomności, nie mogą uwolnić się od myśli, jak by to było, gdyby był inny, otaczają go przesadną troskliwością, utrudniają mu nawiązywanie kontaktów poza domem, wielkie jest prawdopodobieństwo, że dziecko wyrośnie na jednostkę zamkniętą w sobie, niezadowoloną, mającą poczucie swej odmienności. Jeśli natomiast rodzice oceniają szpecące znamię czy zniekształcone ucho jako fakt pozbawiony większego znaczenia i będą traktowali malca jak normalne dziecko, pozwalając mu wszędzie chodzić i nie przejmując się natarczywymi spojrzeniami i wymienianymi szeptem uwagami to mały nabierze przekonania, że jest zupełnie zwyczajnym chłopakiem i nie będzie przywiązywał wagi do swej ułomności.

Dziecko z widocznym defektem musi się przyzwyczaić do wytykania go palcem i wypowiadanych po cichu uwag, a im wcześniej to nastąpi, tym lepiej. Trzymany w ukryciu przez cały tydzień i narażony na jedno natarczywe spojrzenie w niedzielę, będzie je znosił znacznie boleśniej niż dziesięć takich spojrzeń dziennie, jeśli do nich przywyknie.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>