Bracia i siostry przejmują postawy rodziców

Dziewczynka, obecnie 7- -łetnia, cierpi na wrodzony paraliż mózgowy. Rozwój umysłowy jest zupełnie prawidłowy, ale mowa dziecka jest trudno zrozumiała, a przez twarz i kończyny przebiegają nieustanne kurcze, których mała praktycznie nie kontroluje.

Matka przyjęła właściwą postawę. Traktuje córeczkę nie inaczej niż jej młodszego brata, z tym że chodzi z nią kilka razy w tygodniu do specjalistycznej kliniki, gdzie mała jest ćwiczona w codziennej aktywności — jedzeniu, mowie, toalecie, chodzeniu. (W godzinach treningu dzieci rodzice przyuczani są w tej samej klinice do roli samodzielnych instruktorów dziecka.) Młodszy brat i znajome dzieci są do małej bardzo przywiązani, gdyż jest z natury serdeczna i pełna entuzjazmu. Wciągają ją we wszystkie zabawy, a ponieważ nie może im dorównać, stosują dla niej taryfę ulgową. Mała uczęszcza do najbliższej szkoły podstawowej. Jest oczywiście pod pewnymi względami w gorszej sytuacji niż inne dzieci, ale dzięki temu, że program tejże szkoły jest elastyczny, dzieci współuczestniczą w planowaniu i przygotowywaniu swoich zadań, pomysłowość małej i jej gotowość do współpracy zyskują jej sympatię całej klasy. Ojciec dziewczynki, który łatwiej ulega niepokojom, myśli czasami, iż dziewczynka byłaby może w rezultacie szczęśliwsza, gdyby została wysłana do specjalnej szkoły z internatem, gdzie znalazłaby się wśród dzieci podobnie upośledzonych, jak ona. Żywi takie obawy, że gdy młodsze dziecko podrośnie, będzie się czuło być może zażenowane szczególnym wyglądem siostry.

Jeżeli rodzice akceptują upośledzone dziecko w sposób niekłamany i nie stwarzają wokół niego specjalnej aury, bracia i siostry na ogół idą ich śladem. Nie wzruszają ich zbytnio komentarze innych dzieci. Jeśli natomiast rodzice czują się zawstydzeni i starają się skrywać dziecko przed światem, myśl o nim nie będzie opuszczała także rodzeństwa, choćby nawet nie widywało ułomnego dziecka na co dzień.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>