Badania nad pisaniem

W czynności ubierania się niezbędna jest koordynacja oka i ręki, zanim dziecko zdobędzie nawyk ubierania się w takim stopniu, że będzie się ubierało samo „na wyczucie”. Ucząc się ubierania dziecko musi zaobserwować guzik, pętelkę lub dziurkę itp., zanim nauczy się nimi manipulować. Jeśli nie może ich zobaczyć, gdy umieszczone są na przykład na szyi, na ramionach lub z tylu ubrania, nie umie nimi mani- pulować. Około 3 albo 4 lat życia dzieci przeważnie dają sobie radę z zapinaniem w trudnej pozycji, jeżeli patrzą w lustro, Dopiero po dobrym opanowaniu ruchów niezbędnych do ubierania się, przeciętnie około szóstego roku, ręce dziecka są zdolne do wykonywania czynności zapinania bez pomocy wzroku, jako czynnika kierującego ruchami ręki (Wagoner i Armstrong, 1928).

Pisanie. Badania nad pisaniem ujawniły, że rozwój sprawności potrzebnych do pisania przebiega według ściśle określonej prawidłowości. W rozwoju sprawności pisania można zauważyć wyraźne stopnie, które zmieniają się wraz z wiekiem (Hildreth, 1936: Ames, 1948: Ames i lig, 1951). Do pierwszego roku życia niemowlę stuka i bazgrze ołówkiem. W osiemnastym miesiącu życia bazgrze na środku strony, a w trzecim roku życia próbuje pisać proste symbole, chociaż trudno w nich rozpoznać litery {Hildreth, 1936). Organizm nie jest jeszcze biologicznie przygotowany do pisania, zanim dziecko nie osiągnie sześciu lat życia. Do tego czasu nerwy i mięśnie palców, ręki, przegubu i ramienia nie są rozwinięte w takim stopniu, aby mogły wykonywać precyzyjne, skoordynowane ruchy, potrzebne przy pisaniu (Havighurst, 1953). W pierwszych próbach pisania ręka dziecka porusza się w kierunku od dolnego prawego rogu do środka, następnie do wierzchołka środka strony, a w końcu do wierzchołka z lewej strony. Tę końcową pozycję osią- ga między siódmym a ósmym rokiem życia (Ames, 1948).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>